Când
am aflat că este în curs de apariţie la noi o a doua traducere din
Guillermo Cabrera Infante, nu mi-am ascuns deloc entuziasmul, ba
chiar aş zice că am trepidat până să se materializeze anunţatul
eveniment. Citisem Trei tigri trişti şi îmi închipuiam că Nimfa
nestatornică va fi la fel de... altfel. Numai că n-a fost să fie
chiar aşa. Se pare că orice scriitor se cuminţeşte, până la
urmă, se înscrie în diverse tipare.
Nu
spun că Nimfa nestatornică e o carte proastă. Nici vorbă. Spun
doar că e scrisă în alt stil decât Trei tigri trişti, care pe
mine m-a cucerit definitiv. Un stil mai cuminte, mult mai cuminte...
Asta, pe de o parte. Pe de alta, nu pot spune că mi-a plăcut
subiectul: povestea de dragoste dintre un critic de film şi o
adolescentă de nici şaisprezece ani. Aşa i se spune – poveste de
dragoste. Mie mi-e greu să vorbesc despre dragoste în cazuri de
felul acesta, chiar şi în literatură. Am întrezărit aici ceva
din Nabokov şi Lolita lui, care nu îmi plac. Probabil că din cauza
asta am început cu reţineri lectura acestui al doilea roman al lui
Cabrera Infante. Şi am fost tentată să îl abandonez, după
primele nu-mai-ştiu-câte-pagini. Am simţit o mare dezamăgire.
Unde era spiritul ludic din Trei tigri trişti? Unde era cinicul?
Totuşi,
n-am abandonat. Personajele sunt frumos construite, ironia e şi ea
acolo, nu prea mai ajunge la cinism, dar ironie este. Şi, cumva,
Cabrera Infante echilibrează lucrurile, până la urmă. Personajul
lui nu alunecă suficient de mult să ajungă chiar un libidinos şi
nici un adevărat obsedat. Mereu se opreşte undeva la o anumită
limită. Iar sexul nu e un motiv principal, e mai degrabă un
pretext, un simbol. Abia când am ajuns la final şi am avut o
privire de ansamblu asupra cărţii mi-am dat seama că e o poveste
bună, în ciuda reticenţelor mele de la început. E o carte foarte
bine scrisă, Cabrera Infante are în pix o precizie extraordinară,
o siguranţă a exprimării care a reuşit să învingă pornirea mea
de a strâmba din nas vizavi de subiect. În plus, deşi nu se
observă chiar la prima privire, e vorba despre cunoaşterea de sine,
despre devenirea ca artist, iar dragostea e doar un instrument în
slujba acestora.
În
concluzie, recomand Nimfa nestatornică, în ciuda faptului că are
mult mai puţine acrobaţii lingvistice decât Trei tigri trişti.
Pentru că, dincolo de asta, e scrisul lui Cabrera Infante, o construcţie complexă, pasiunea
lui pentru Havana, muzica din fundal şi o melancolie aparte...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu