(...) Rămânem
în centrul vechi, în atmosfera lui de bazar care se vrea altceva.
Lâncezim aproape două ore pe terasa Les Bourgeois. Nu ştiu de unde
numele ăsta, poate că e vreo imitaţie a vreunui local parizian. Un
wanna be.
Cum e şi Bucureştiul în raport cu Parisul. Vizavi e o cafenea
minusculă, am uitat cum îi zice. Chiar e minusculă, parcă ar
fi un local pentru pitici. De când cu renovarea zonei, fiecare
colţişor de aici e exploatat la maximum, pui două mese, un bar
şi... gata, ai o afacere.
Încet-încet,
reuşesc să mă destind, să mă simt bine, vorbim de toate, de la
activism civic la candidaţii la primărie, de la industria de carte
de la noi la monogamie, de la Llosa la Cărtărescu, pe care eu tot
nu l-am citit. E plăcut... Centrul vechi nu e atât de aglomerat cum
mă aşteptam, se vede că a venit vara şi e weekend, iar lumea s-a
furişat afară din Bucureşti, pe la mare sau pe la munte. Îmi
place senzaţia de detaşare, de departe pe care o poţi avea
(uneori) aici. Toţi cei de la mesele din jur sunt preocupaţi de
propriile discuţii, poţi fi oricine, poţi face orice. În pauzele
de vorbit privim trecătorii. Din când în când, apare câte un
grup mai elegant. În apropiere e o biserică şi un teatru, nu-mi
dau seama la care dintre ele se duc.
După
aproape două ore, ne mai dezmorţim la o plimbare scurtă pe
străduţele din zonă. Dacă nu eşti familiarizat cu locul, ai
impresia că ai nimerit într-un labirint în care se amestecă mai
multe epoci. Vitrine moderne lângă unele împietrite în urmă cu
zeci de ani, nici măcar recondiţionate, ci lăsate exact cum erau
atunci. Clădiri renovate lângă altele care stau să cadă şi din
ale căror subsoluri te izbeşte un miros greu de igrasie, mucegai şi
canal. Geamuri mari, din sticlă de sus până jos, lângă uşi mici
acoperite cu gratii. O vitrină cu rochii moderne, colorate, o alta
cu pălării de acum cine ştie câţi ani, inclusiv cu aerul prăfuit
de rigoare. O cafenea nouă lângă o clădire scorojită, care abia
se mai ţine pe verticală, cu o perdea în loc de uşă, de după
care apare un puradel în puţa goală, urmat de mamă-sa. Nou şi
vechi, îngrijit şi părăginit, modern şi stătut, civilizat şi
primitiv. Un amalgam unic. Ai impresia că treci dintr-o epocă în
alta, de la un pas la altul. De fapt, aşa e Bucureştiul în
ansamblu. Trecut şi prezent. Atât. Două axe temporale care se suprapun şi
coexistă într-un mod oarecum nefiresc. Viitorul nu ne interesează, noi nu am învăţat încă să gândim în perspectivă.
Pe
trotuarul dintr-o parte a clădirii Băncii Naţionale, un bărbat
aşezat în faţa unei măsuţe pe care are vreo douăzeci de pahare
goale cântă la ele. Dacă nu eşti atent şi treci învăluit în
zumzetul din jur, nici nu îl observi, nu îl auzi, muzica paharelor
lui se diluează în muzica străzii. Cântă frumos, adică nu
falsează. O muzică fragilă, totuşi. De undeva de mai în faţă,
unde se intersectează două dintre străduţele care compun acest
labirint al timpurilor, se aude mult mai zgomotos şi mai abrupt o
flaşnetă. Un tip costumat în Chaplin iese din
când în când din spatele ei şi încearcă să-i convingă pe
trecători să ia bilete de papagal. Cei mai mulţi nu se opresc, dar
îl privesc şi zâmbesc, îi fac poze. Nu cred că asta vrea el.
Chiar are o figură de Chaplin.
Tot
mai ades, îţi răsare în faţă câte un copil de ţigan care cere
bani, cere mâncare, cere atenţie. Cere. „M-am săturat să fiu
agresată în felul ăsta, să-mi tot ceară cineva ceva, să vrea
ceva de la mine”, îmi zice I. Dar cei mai mulţi nici nu-i mai văd
pe cerşetori. Privesc parcă prin ei sau îi ocolesc, îi dau la o
parte fără să facă vreun gest vizibil. Ca şi cum ai evita o
groapă sau o baltă. Instinctiv. Îi priveşti, dar nu-i vezi. E un
exerciţiu care ţi-a intrat în reflex.
Ieşim
în Piaţa Universităţii, în faţă la Şuţu. Aici, mereu e
cineva care aşteaptă pe altcineva. E un punct de întâlnire
devenit clasic. De peste drum se aud intermitent, duse de vânt şi
de zgomotul traficului, nişte acorduri de muzică clasică. Şi
aplauze. Pe partea cealaltă, în faţa Teatrului Naţional, la
distanţă de câţiva metri, vreo douăzeci de oameni scandează
nişte lozinci anti-ceva. Sunt cei care au mai rămas după
protestele din ianuarie. Continuă să vină aici de parcă ar ieşi
la o bere. Pe statuile lui Caragiale stă cocoţat un tip cu barbă,
îmbrăcat în costum popular, şi flutură plictisit un steag uriaş. (...)
2 comentarii:
Ce bine. Acum parca chiar m-am plimbat prin centrul vechi, de care imi este dor de ceva timp ..
Eu sunt în căutare de alte locuri, acolo începe să se prea aglomereze. :)
Trimiteți un comentariu